Kontor i egen bolig

Kontor i egen bolig

28. september 2018 0 Af Nemlinkbuilding.dk

Der er rigtig stor risiko for at komme galt afsted, når det kommer til at udleje dele af din private bolig til erhverv. Så, hvis du sidder og skal starte din egen virksomhed og har planer om at leje et eller flere værelser i din egen bolig til firmaet, er det vigtigt at komme rigtigt fra start.

Det er både praktisk i forbindelse med dit firma og din private husleje, hvis du kan bruge dit eget hjem som kontor, men er der penge involveret i form af udlejning og husleje, så er der en hel del formalia, der skal være 100% under kontrol, for at du undgår skattesmæk. Derfor kan det være en god ide at hyre professionel hjælp, så du kommer korrekt fra start.

Hvad er kravene for kontor i egen bolig?

For at opnå de økonomiske fordele, der er ved at bruge en del af din private bolig til kontor, skal en række forskellige forhold overholdes.

Der skal være:

  • Adgang til værelset fra en separat indgang – ikke nødvendigvis udefra, men i en sådan grad, at der kan lukkes af til rummet og det ikke er en del af den øvrige boligindretning og udnyttelse.
  • Der må ikke være tale om et gennemgangsrum, da dette vil blive anset som en del af den private bolig.
  • Den, der anvender rummet skal tjene sin primære indkomst herfra og det skal foregå i almindelig arbejdstid. Altså ikke et par timer, hver aften.
  • Er der tale om lagerplads i eventuelt en garage, må beboerne i den private bolig ikke have cykler eller lignende parkeret i garagen, da det så vil blive anset som privat brug.

 

Overholdes de ovenstående krav, kan der blive tale om at drage fordel af de økonomiske fradrag, der vil kunne ansøges om.

Hvad enten der er tale om ejerbolig eller lejebolig, kan der fraskrives en del udgifter i forbindelse med brug af privatbolig som kontor.

 

Hjælp til økonomien

Som nystartet selvstændig er økonomien virkelig en af de ting man kan brænde fingrene på. Der er rigtig mange regler og lovgivninger der skal overholdes og selv den mest organiserede og omhyggelige kan komme til at overse eller misforstå noget, hvis ikke man er uddannet indenfor økonomi.

 

Derfor er det økonomiske også en af de første ting man bør uddelegere, når der er penge til det i firmaet – og det behøver hverken at være dyrt eller omstændigt, for i dag kan du finde din bogholder på nettet og få styr på økonomien i dit firma digitalt.

 

Hos disse firmaer har de specialiseret sig i at gøre bogføring så let for dig som muligt, så du i stedet kan fokusere al din energi på at vækste dit firma og gøre det du er bedst til.

Her er det kun et spørgsmål om at sende billeder af dine kvitteringer og bilag, så er det ude af verden og du kan slappe helt af. Der findes en lang række forskellige muligheder for at outsource hele din bogføring eller dele af den, som du kan læse mere om på bogfoering.dk