HVORFOR PÅVIRKER KROPSTEMPERATUR BEDRE SØVN?

HVORFOR PÅVIRKER KROPSTEMPERATUR BEDRE SØVN?

13. september 2022 0 Af admin

Søvn er ikke et spørgsmål om at lukke øjnene og glide ind i Morpheus arme. Det er faktisk en meget kompliceret proces, da der er mange midler involveret for at få dig til at falde i søvn. En af de vigtigste er termoregulering. Termoregulering handler om, hvordan kroppen understøtter eller regulerer kroppens temperatur. Sådan fungerer det:

 

I løbet af hele dagen arbejder din krop hårdt for at holde din kernetemperatur nogenlunde stabil. Ikke desto mindre er kroppens kernetemperatur konstrueret til at gå lidt op og ned sammen med en persons søvn-vågen-cyklus. Så kroppen køler normalt ned om natten for at gøre sig klar til at sove. Nedkølingstemperaturen er et tegn for hjernen på, at det er tid til at begynde produktionen af ​​melatonin, som er et søvnhormon.

 

Kroppens temperatur fortsætter med at falde, mens du sover, og kommer til sit laveste punkt midt om natten, inden den igen stiger om morgenen sammen med stresshormonet kortisol for at gøre din krop klar til dagen foran dig.

 

At have en kølig kropstemperatur er hovedfaktoren for en god nattesøvn. Det er grunden til, at mange mennesker har svært ved at få sovet på en varm sommernat, og grunden til slet ingen problemer, når soveværelset er køligt og mørkt.

 

Et godt hack, som folk gør mod deres krops termoreguleringsproces for at komme hurtigere i søvn, er at komme i et varmt bad før sengetid. Selvom badet i sig selv er varmt, når personen træder ud af badet, falder deres kropstemperatur omgående, da det varme vand fordamper fra huden. Denne enkle, men effektive måde at køle ned på kan fremskynde processen for din hjerne til at indse, at det er tid til at falde i søvn.

 

En infrarød saunatæppe fra NordicHigh fungerer på nøjagtig samme metode. Kroppen varmes op med infrarødt lys, og når personen forlader saunaerne, køles de hurtigt ned. Dette resulterer i en kølig krop, der er klar til lidt søvn.

 

HVORFOR PÅVIRKER RO OG AFSLAPNING BEDRE SØVN?

De fleste søvnløse vil fortælle dig, at grunden til, at de synes, det er svært at falde i søvn, er, at de konstant føler sig angste, nervøse, bekymrede og opkoblede. Derfor er søvnløshed og angst som regel tæt forbundet.

 

Selv folk, der ikke lider af angst, sætter pris på og nyder infrarøde saunaer, fordi de kan fremkalde en beroligende følelse af afslapning. Hvis du bruger en infrarød sauna inden du går i seng, kan du slappe af i krop og sind, hvilket gør det nemmere for dig at falde i søvn og forblive i søvn. Generelt har et roligere sind en bedre søvn i længere tid end et ophidset.

 

Hvis du regelmæssigt bruger en infrarød sauna eller infrarødt saunatæppe, vil du forbedre disse beroligende fordele. For eksempel kan vedvarende brug af en infrarød sauna om natten mentalt træne din hjerne til at forstå det som en del af en sengetidsrutine, der resulterer i at falde i søvn.

 

Du behøver ikke bruge en infrarød sauna lige før sengetid for at nyde en afslappende søvn. Selvom du regelmæssigt bruger en infrarød sauna i de timer på dagen, du er vågen, kan det påvirke din søvn positivt. Brug af infrarød sauna minder meget om yoga og andre afslapningsmetoder, da konsekvent at praktisere dem kan gøre processen med at blive afslappet mere opnåelig for dig.

 

Du behøver ikke bare sidde i en infrarød sauna. Hvis du ønsker at øge afslapningsfordelene, kan du parre din infrarøde saunatid med meditation eller dybe vejrtrækningsøvelser, der tilskynder til en god nats søvn.

 

Ikke at få nok søvn kan resultere i mange fysiske og psykiske problemer. Så brugen af ​​en sauna i hjemmet kan få dig til at føle dig bedre, forbedre helbredsforholdene og vigtigst af alt, give dig den søvn, du fortjener.