ERP programmer til små og mellemstore virksomheder

ERP programmer til små og mellemstore virksomheder

4. december 2022 0 Af Nemlinkbuilding.dk

Hvis din virksomhed eller arbejdsplads beskæftiger sig indenfor boligindustrien, så har I sikkert brug for et IT system til at holde styr på regnskaber og andet administrativt arbejde.

Her kan I med stor fordel anvende det ERP program, der hedder Microsoft Dynamics 365 Business Central. Det har før heddet Navision eller Dynamics NAV. Mange kender til programmet, og har på et tidspunkt i sin karriere arbejdet med det. Flere økonomimedarbejdere og bogholdere arbejder med programmet hver dag.

Det er nemlig et fantastisk program til at holde styr på regnskaberne. Programmet kan meget mere end det. Det kan også styre indkøb, lager, produktion, sager og projekter. Der er faktisk mange muligheder i programmet for medarbejdere inden for de forskellige afdelinger.

Få styr på regnskabet

Virksomheder indenfor bolig industrien har brug for at holde styr på sine regnskaber. Der skal være styr på fakturaer, godkendelsesflows, indkøb, leverandører osv. Alt det – og mere til – kan programmet Business Central håndtere. Man kan oprette flere regnskaber i programmet, så man kan have et test regnskab, og et regnskab til holding og drift eller et regnskab per afdeling, hvis man ønsker det. Derudover kan man oprette kontoplaner i regnskabet og sætte rapportering op så man kan fx kan holde øje med top ti debitorer, forfaldne beløb eller sætte pengestrømsprognoser op. Mulighederne er mange. Du kan også ”udvide” programmet til et Business Intelligence program som fx Power BI, hvor man kan samle data fra andre programmer og Business Central for at bygge rapporter. Det kan være rapporter om omsætning, varesalg mv., så man har et godt overblik over tallene og samtidigt mulighed for at dykke ned i tallene og foretage analyser af regnskabstallene.

Få styr på lageret

Flere virksomheder indenfor bolig industrien kan have brug for et varelager og ikke mindst et overblik over det. Her kan Business Central også bruges. Man kan sætte varer op i programmet og styre indkøb og lager herfra. Man kan også købe scannere til sine lagermedarbejdere som er integreret til Business Central programmet, så lagermedarbejderne kan registrere vareankomst, placere dem og senere plukke dem til afsendelse. Her er der mange muligheder for at få et godt overblik over sit lager. Man kan også sætte programmet op til at advisere når man når et begrænset antal på en bestemt vare. Hvis man ønsker det, kan man også sætte særlige rabatgrupper op på varemængder eller til udvalgte kunder. Her kan sælgere sætte det op i programmet og rabat vil derfor automatisk komme på ordrer mv. Det kan være meget udbredt indenfor bolig industrien at udvalgte kunder får særlige rabatter eller der er rammeaftaler eller mængderabatter på nogle varer. Her kan det sættes op på den enkelte kunde eller vare, så sælgere kan slå det op i programmet. Hvis sælgere ønsker det, kan de også tilrette tilbud og ordrer inden de sender dem til kunden – hvis fx kunden forhandler sig frem til særlige rabatter.